lördag 14 april 2012

Fåglar i badrummet

Så här fint badrum får man om man bor på Mellby Ör Inn på Öland. Inte illa! Dessutom får man en fin utsikt och kan lyssna på starar som börjar smattra vid soluppgången. Rekommenderas! Stararna är en av mina absoluta favoriter, de har en stor repertoar av helt fantastiska läten -och är dessutom trevliga och vackra rackare.

Sedan en fundering som jag har haft länge men aldrig kommit till skott att ventilera.
Varför är vägkrogarnas och bensinmackarnas toaletter så illa skötta i Sverige? När man kliver in på dessa bekvämlighetsinrättningar känner sig genast obekväm. Det finns oftast ingen krok för att hänga upp sin väska eller jacka. Jag vill inte ställa min väska på ett golv besudlat med främmande urin eller något ännu värre. Läget blir än mer prekärt om man av misstag fick med sig kameran. Hopplöst. Nästan alltid finns det toapapper men alltid i rullar stora som halmbalar, svåra att hantera när pappret har dragits in i behållaren. Oftast finns det dessutom en otålig kö utanför dörren och man vill inte förspilla onödig tid i jakt på toapappret. Det brukar jag dock uthärda.

Riktigt pissed blir jag när jag förgäves rycker i spaken på tvålautomaten -och det är absolut tomt och har nog också varit det den senaste tiden (=alltid). Det stör mig enormt. Sällan finns det pappershanddukar, oftast en bullrande blås eller en sladdrig och blöt tygtrasa som skall dras ut från en automat. Finns det någon som lyckas pressa fram en torr och ren tygbit ur dessa manicker? Jag bryr mig inte ett dugg om några ofällda toasitsar men en krok och en skvätt tvål borde man kunna bjussa på, åtminstone för oss som alltid stödköper något för att inte kunna tas för en toasnyltare. Nu fick jag det sagt, amen.

2 kommentarer:

  1. Vilken passande mosaik! Hoppas ni hade en trevlig upplevelse på Öland!

    SvaraRadera
  2. Tack, det var verkligen toppen! Folktomt och inte det minsta folkligt, precis som jag vill ha det.

    SvaraRadera