söndag 28 augusti 2011

Inte så bra start

Nu menar jag inte löparen Bolt utan starten på denna söndag. Prolog: Igår var ju morgonen så solig och ljuvlig med massor av prasslande fåglar tätt inpå knuten vid morgonfikat - bland andra kungsfågel och svarthätta! Och givetvis dessa underbara koltrastar, både herr och fru. Nu till saken: I morse var det istället vackert grått och disigt vilket jag också gillar så länge det är varmt. Men vad sorgligt det blev när den vackra koltrasthonan flög rätt in i fönstret med världens duns och landade med bruten nacke i min korgstol på altanen! Fridfull och vacker men tvärdöd. Vad trist. Varför gjorde hon det? Undrar om hennes make letar efter henne nu? Jag ska fundera ut hur man undviker sådana totalt onödiga olyckor. Kanske hänga strimlat tidningspapper i alla fönstren?

När jag väl bänkade mig framför datorn började sladden eller rättare sagt den vita klumpen (heter transformator enligt en ganska säker källa) ryka och puttra med grå illaluktande plaströk! Jösses, jag fick slänga hela sladdpaketet i badrummet. En död koltrast och en brinnande datorsladd, inte världens undergång men inga bra tecken heller. Men medan jag satt ute och vädrade rummet så vände det, en gröngöling kom flygande och satte sig i tallen nära mig! Det var ett gott omen! Strax efter kom husse och krabaterna hem från sin morgonrunda och undrade om jag hade sovit medan de var borta!?

3 kommentarer:

  1. Så sorgligt med pippin. Min svärmor hade några slags tjusiga glashängen i fönstrena för att fåglarna inte skulle flyga emot.

    SvaraRadera
  2. Ja, det var det. Jag som trodde att det skulle räcka med skitiga fönster.

    SvaraRadera
  3. jag har ju ändå inget vettigt att göra om dagarna - om du vill kan jag virka några raffiga saker att hänga i fönstrena =)

    SvaraRadera