torsdag 29 december 2011

Nu lägger vi julen till handlingarna

Nu får det vara slut med julmyset, nu måste man (=jag) få igång motorerna -om inte på full fart så åtminstone på tvåans växel. De senaste dagarnas lullande har dock genererat några läsupplevelser.

Det hela började på självaste julafton med Norrlands Svårmod skriven av Therese Söderlind. Storyn är riktigt bra och jag var nyfiken ända till slutet vad som hade hänt med den försvunna brodern. Boken hamnade i en liten svacka när berättarjaget skiftades från dottern Anna till den yngsta brodern i familjen, men sen tog det fart igen när Anna var tillbaka vid rodret. Då blev tonen mer levande igen. Alltihopa kretsar kring försvinnandet av den äldre brodern i samband med älgjakten, och hur familjen upplöses i sviterna efter detta. Tre olika tidsepoker varvas men det känns inte krystat och alla perioderna håller mitt intresse vid liv. Helt klart läsvärt fast så mycket Norrland var det ju inte, eller? Älgar och skidåkare skjuts även annorstädes. Kontentan blir: låt inte folk springa kors och tvärs i skogen med laddade bössor.

Nummer två blev "Din Heder- Roman om hederskultur" av Martin Svensson. Boken kan läsas som en introduktion till hederskulturen och är inte helt oangenämt skrivet. Det är just en roman och inte faktalitteratur även om Svensson har track record i ämnet. Det som störde mig var bifiguren Leif som jag inte riktigt orkade med. Jag misstänker att Svensson smyglanserade sin nästa bok via Leif. Har dock inte läst Dingo Dingo så vet inte om det stämmer. Jag vill nog rekommendera den här boken även om jag inte tog den till mig såsom jag hade önskat.

Den tredje boken "Imamens dotter" får jag skriva om lite senare. Nu ska det ätas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar